Jag har en plan!
Precis som Sickan i Jönssonligan så har jag en plan! Planerat in i minsta detalj, men nej jag ska inte genomföra en kupp – det här handlar om marknadsföring. Jag har fått ihop innehåll som jag kan använda under större delen av året. Listan med idéer på hur jag vill jobba med min egen marknadsföring har hängt med ett tag nu – men det är lite som med skomakaren – egna projekt hamnar sist på listan, kundjobben kommer först.
Hur ser marknadsföringsplanen ut?
Jag har sedan tidigare en strategi att arbeta med content marketing – innehållsmarknadsföring. Dvs att dela med mig av värdefullt innehåll som andra kan lära sig något av. Varför ska man då dela med sig av sin expertis? Är det inte bara så att andra stjäl dina knep då? Jo, kanske några. Men det ser jag snarare som bevis på att andra kan inspireras av mig. De andra 98% som läser inlägget kommer inte stjäla mina knep utan istället förstå att jag kan mitt område och kanske med tiden vill anlita mig.
Val av marknadsföringskanaler
Jag kommer framförallt lägga tid på att skapa artiklar med bra SEO på min egen webbsida. Varför? Jo, för att ett inlägg på internet kan leva för alltid och vara sökbart under lång tid till skillnad mot ett inlägg på instagram som snabbt försvinner ur flödet. Dessutom hoppas jag våga mig in på LinkedIn där stora delar av min målgrupp finns. Och så kommer jag så klart fortsätta att dela inlägg på instagram.
Hur ser din plan ut? Vad ska du köra för marknadsföringsstrategi i år?
Och du vet väl att det bara är att höra av dig om du behöver hjälp med att ta fram strategi och innehåll till dina kanaler!
Du når Marie på marie@formkontakt.se